Nyheder

Her kan du læse nogle af de seneste pressemeddelelser og artikler om nye produkter og systemer samt forskellige løsningsmodeller

Scanvaegt skal op på den store klinge

Scanvaegt skal op på den store klinge

En ny strategiplan for de næste tre år betyder flere medarbejdere, tocifret vækst og turbo på produktudviklingen hos Århus-virksomheden.

I maj sidste år tiltrådte Jan Elgaard og Jan Deding som henholdsvis administrerende direktør og viceadministrerende direktør hos Scanvaegt Systems. Det seneste lille års tid har de brugt på at udarbejde en ny treårig strategiplan for virksomheden.

- Den første tid har vi brugt på at kigge på det marked, der er, og det potentiale der er derude, og vi har talt med en masse kunder for at sikre, at det vi kan tilbyde, også er det de har brug for. Det har været rigtigt vigtigt for os, siger Jan Elgaard.

- Det har virkelig været en aha-oplevelse af få lavet den her markedsundersøgelse. Analysen har bekræftet, at vores nuværende forretningsben fortsat har stort potentiale, og samtidig har vi opdaget, at vi har overset et stort vækstpotentiale, som der nu er kommet fokus på, fortsætter han.

Profitabel vækst
Resultatet af anstrengelserne er som nævnt blevet en treårig strategiplan, som de seneste par måneder er blevet implementeret i organisationen. Den sigter ikke overraskende mod, at Scanvaegt skal vokse i de kommende år.

- Det vi har fokus på er profitabel vækst, og i et marked der vokser, er det den logiske måde at drive det på. Vores ejere vil gerne investere i Scanvaegt, men det skal ske over driften, og det synes vi er en fantastisk måde at gøre det på, forklarer Jan Deding.

I seneste regnskabsår nåede Scanvaegt Systems et bruttoresultat på 43,5 mio. kr. og et overskud før skat på 15,8 mio. kr. Bundlinjen kommer til at lide en smule til fordel for væksten på den korte bane.

- Vi forventer at vokse tocifret hvert år, men bunden følger nok ikke med toppen i år et. Men der er ingen tvivl om, at Scanvaegt kommer op på den høje klinge og følger med den vækst, der er i markedet og også tager markedsandele. Det er et mål, vi har, og ikke en drøm. Bag det mål ligger der to kæmpe analyser og en stak execution-planer, der skal sikre, at vi når det, forklarer Jan Elgaard.

Investeringen har primært været i nye medarbejdere
- Den investering vi gør repræsenterer en vækst på 10 procent inden for alle vores områder i indeværende regnskabsår, og det er en relativt stor investering for os. Hovedparten af den investering, vi laver, er nøglemedarbejdere, siger Jan Deding.

Fokus på udvikling af egne produkter
Scanvaegt har gennem årene haft hovedparten af sit salg gennem agenturprodukter, men det vil man også lave om på de kommende år.

- Vi har valgt at kigge indad. Vi skal have ændret det, så 50 procent af de produkter, vi har, er egenproduktion, og 50 procent er agenturvarer, lyder det fra Jan Elgaard.

Virksomheden er leverandør af et bredt spektrum af vejeprodukter, lige fra små portioneringsvægte til store brovægte. Men det er ikke længere nok bare at kunne levere den ”rene” vejeenhed.

- Vi skal gå fra at levere enkelte dele til hele processer med de udbytteforbedringer eller sporbarhedsforbedringer, det kan give for kunden. Det er trenden i markedet, og det er også det, vi skal være gode til at løse - at forbinde egne produkter sammen med tredjepartsprodukter, siger Jan Elgaard.

Ned med siloerne
Hele humlen er, at kunderne vil have det så nemt og effektivt som overhovedet muligt, og derfor er Scanvaegts serviceafdeling også central i virksomhedens vækstambitioner.

- Scanvaegt har en rigtig gammel tradition for at have fokus på service. Vi kan tage os af vores kunder, fordi vi har en hær af teknikere, der har været her i mange år. I min verden er det virkelig en kunst at drive en serviceforretning, for det er så marginal en forretning, at man virkelig skal vide, hvad man gør, lyder det fra Jan Elgaard.

Af samme grund har de to direktører brugt en del kræfter på at omorganisere netop serviceorganisationen.

- Nu er det én serviceorganisation på tværs af alle lande, og det giver en meget mere agil organisation, forklarer Jan Deding.

- Vores kunder er kendetegnet ved, at de ikke har et nationalt scope længere, og det tror vi også er en af vores styrker, at vi er internationale – ikke mindst på servicedelen, hvor vi ikke behøver at sende en medarbejder afsted fra Danmark hver gang, uddyber han.

Tilbage